Rozumová kampaň, aneb nejsme všichni tupí

V rámci příprav kampaně jsme minulý týden zabrousili k přípravě volebních hesel, promofotografiím, a vytváření dobrého pocitu ze značky, či přímo z jednotlivých kandidátů. Pojďme se na téma dobrého dojmu podívat pořádně, takříkajíc pod marketingovým drobnohledem.

Vzhledem k tomu, že politická kampaň se nijak neliší od kampaně produktové, je nutné si uvědomit základní prvky kampaně, na kterých hodláme stavět. To, co chceme klientům (voličům) předat už víme z minula. Po oprášení volebního programu a dobrého zvolení hesel, nejlépe nesrozumitelných, ale líbivých, musíme zapůsobit na emocionální stránku voličů.

Nejjednodušší cesta do hlubin voličovi duše, je taková, která se dotýká přímo mne osobně. Co by mi tak mohlo udělat radost? Co by mne mohlo přesvědčit, abych si daný produkt koupil (rozuměj - co by mne mohlo přesvědčit, abych si daného kandidáta/stranu zvolil).

Podstatné je, aby to co je mi nabízeno, se mi líbilo. Jasně! Máme nafocené fotky, a i když někteří kandidáti nejsou úplně vnadné a krásné modelky (pokud se dané straně podaří takové na kandidátku dostat - je cesta mnohem jednodušší), je důležité je nastylizovat tak, abychom nenašli nic, co by nás přímo odpuzovalo. Vzpomeňme na antikampaň proti Jiřímu Paroubkovi, u nějž většina vtipů byla vedena proti jeho bradavici na tváři. Drobný retuš je první dlažbou pro pohodlnou cestičku ke zvolení.

Zkratku můžeme získat tím, že na kandidátku dosadíme známou a ideálně i populární osobnost. Pokud není populární osobnost k dispozici, není nic ztraceno a musíme si celou kampaň více oddřít.

Předvolebních kampaní a strategií je mnoho a mnoho. Kdybychom chtěli představit všechny, asi bychom mohli vytvářet minimálně vysokoškolská skripta. Pojďme si přiblížit a vysvětlit tu nejjednodušší a nejobvyklejší cestičku. Musíme přece jen nechat prostor pro takzvané kreativce v reklamních agenturách, kteří většinou vytváří kampaň na míru, ale nikoliv zadarmo.

Pokud chcete někde kandidovat, není to vaše soukromá záležitost, protože tím vystavujete své jméno, obličej a osobnost širému spektru na odiv. Jde tedy o prodej sama sebe (i když to tak může vypadat, přesto nejde o prostituci tělesnou, ale duševní). Proto navrhuji využít fotky, a natisknout je na plakáty, plakátky, letáky, billboardy, bigboardy, samolepky a umístit všude, kde máte šanci, že vás někdo má rád a že vás bude volit. Nezapomenout na trefné heslo, které zasáhne každého. Pozor!!! Je velmi tenká hranice mezi hesly trefnými/nudnými, vtipnými/trapnými, a pak jsou hesla, která můžou být úplně mimo.

A jsme zase u konce jedné kapitoly naší kampaně. Tímto působíme na rozumovou část našeho voliče, tak doporučuju tuto část nepodcenit a nebo naopak nepřecenit. Nechtějme po našich voličích aby byli experty na všechno (jako si ostatně myslí mnoho kandidátů, že jsou experty na vše) a zároveň z nich neděljeme, lidově řečeno "voly".

Jakmile udržíme bublinku vodováhy v rovině, máme tak ze čtvrtiny vyhráno. Co udělat s těmi dalšími třemi čtvrtinami, to se dozvíte v dalším díle našeho seriálu.